Chicago - New Orleans - New York

New York I

Het is vandaag prachtig zonnig weer en het zal uiteindelijk zo’n 30 graden worden. De dag dat Nederland eindelijk weer een kampioen krijgt die het verdiend. We willen van dat mooie weer profiteren en gaan daarom eerst naar het zuidelijkste puntje van Manhattan, Battery Park (zo genoemd omdat de Hollanders er destijds een batterij kanonnen hadden opgesteld). Pech voor ons dat de eerste 2 Subway stations gesloten zijn wegens onderhoud, dus moeten we eerst nog 10 blokken wandelen. We besluiten een 7-daagse pas te kopen, gemakkelijk en met 4 x per dag heb je de kosten er nog uit ook. Naast Battery Park ligt South Ferry, de gratis veerboot naar Staten Island. We waren niet de enige!, Tjee wat een drukte. Ja wat wil je ook, de veerboot vaart langs Ellis Island en het Vrijheidsbeeld, en dat nog voor niks ook! Verder heb je een magnifiek uitzicht op de beroemde skyline van Manhattan en die van Brooklyn. Het is natuurlijk wel wat dringen af en toe voor een plekje aan de railing, maar de tocht is zeer, zeer de moeite waard. Op Staten Island aangekomen moet iedereen de boot af en ga je via de uitgang rechtstreeks weer naar de wachtruimte voor de volgende boot terug (20 minuten later), genoeg tijd voor een bak koffie. Wat vooral opvalt vanaf het water is hoe hoog de One World Trade Center boven de rest uitsteekt. De “Freedom Tower” is gebouwd naast de plek waar de Twin Towers stonden en is met z’n 1776 voet (541 meter) het op 3 na hoogste gebouw ter wereld. Terug aan de wal wandelen we eerst daar naar toe om het National September Memorial te bekijken. Twee laaggelegen waterbakken markeren precies de plaatsen waar vroeger de torens stonden. Het wateroppervlakte wordt onderbroken door leegte. De bakken worden constant gevuld met water dat langs de muren naar beneden komt. Langs het monument is in koper een reling gebouwd met hierop de lijst met de namen van alle slachtoffers. Hier en daar staan bloemetjes bij een naam, het geheel is in al zijn soberheid indrukwekkend om te zien. Een eindje verder halen we een broodje en een flesje drinken om dat op een bankje op het naastliggend pleintje te nuttigen. Ook hier, net als in het Battery Park en op andere plekken later die dag streetdances van groepjes Afro-Amerikanen, in dit geval ook nog met interactie met enkele blanke jongetjes uit het publiek. Er heerst vandaag een gezellige sfeer, later zien we op een van de vele TV schermen in de bars dat Central Park werkelijk propvol was met van de zon genietende mensen. Drie weken gelen heeft het hier nog gesneeuwd! Ja, de winter was lang, om met Willeke te spreken. Ze zijn hier echt aan de lente toe, dat merk je aan alles. Na het broodje via Wallstreet op zoek naar de oudste kroeg van NY, Fraunces Tavern. Dit gebouw was o.a. een tijdje het hoofdkwartier van George Washington en claimt het oudste nog bestaande gebouw van Manhattan te zijn. Dit was een tip van een ex-collega van Toiny en een prima tip was het! Erg leuke pub met zo’n 20 bieren op de tap en heel, heel veel whiskies. De bieren komen van een micro-brouwerij uit Dublin (!) en de porter die wij bestellen was een beste. Daarna hadden we energie genoeg om na een ritje met de ondergrondse naar Brooklyn Bridge te wandelen. Deze befaamde hangbrug is bijna 2 km lang, heeft 4 rijbanen en midden tussen de rijbanen hang 5 meter hoger een voet- en fietspad. Ook hier waren we niet de enigen. Een lange file van voetgangers 2 richtingen uit en daarnaast driftig bellende fietsers (ook 2 richtingen uit natuurlijk. Ik heb jaren geleden eens een documentaire gezien over de bouw van deze brug, meer dan 130 jaar geleden en ik ben onder de indruk geraakt van dit bouwkundige meesterwerk, ondanks alle Aziaten, Scandinaviërs, Zwitsers, Fransozen en mensen met buggies die ons allemaal voor de voeten liepen. Normaal proberen we foto’s te maken met zo weinig mogelijk mensen erop, maar dan hadden we vandaag wel heel lang moeten wachten.

We beginnen aardig door onze hoeven te zakken, dus nemen we de subway richting hotel (we zijn alweer niet de enigen!) en gaan in de buurt van het hotel nog even een bar binnen. Weer zo’n prima biertje van een kleine brouwerij en nog een leuk gesprek met 2 New Yorkse meiden die het “Cool” en “Fantastic” vinden dat we uit the Netherlands komen en ons het cultuurverschil tussen NY en de rest proberen duidelijk te maken.

Nog even over de drank hier, we hebben vrienden die maar beter niet hierheen kunnen gaan. Het bier valt nog wel mee in prijs, zes, zeven dollar lijkt veel, maar je krijgt dan wel een pint (0,56 liter). De wijn is nauwelijks te betalen, vanaf 9 dollar per glas en van de glazen die ze hier schenken gaan er meer dan 6 uit een fles. Dus we houden het maar bij bier, ook bij de maaltijd ’s avonds. Maar we klagen niet hoor, NY is echt een fantastische ervaring.