Chicago - New Orleans - New York

Camper inleveren en naar Manhattan

Voor de laatste keer de camper afgekoppeld, de afvaltanks geleegd en van een camping afgereden. We hoeven maar 21 mijl naar de inleverplek, dus echt haast hebben we niet (als we er maar voor 10.30 uur zijn ivm de shuttle naar het station). Op het laatste stuk tanken we de benzinetank nog volg en nemen een ontbijtje bij een deli. We rijden pardoes het verhuurstation voorbij, ze hebben de ingang goed weggestopt en er staat geen groot bord wat we eigenlijk verwachten. Nou dan maar een extra mijl om te keren en nu wel de poort binnengereden. Nog geen 5 minuten later zijn alle formaliteiten afgehandeld (geen schades, afvaltanks leeg, navigatiesysteem ingeleverd en de teveel gereden mijlen (170) afgerekend. Een kwartiertje later brengt de manager ons naar het station, legt even uit hoe het kaartjessysteem werkt en op welk perron me moeten zijn. Zo’n 20 minuten later stop er onder luid getoeter een hele lange trein, met nog bijna niemand erin. De rit naar Manhattan gaat 1 uur en 20 minuten duren, we hebben kaartjes met seniorenkorting gekocht ($ 6,50 pp) en om 12.30 uur rijden we New York Pennstation binnen. Voor 11 dollar met de taxi naar het hotel, goedkoop voor een soort van Efteling wild-west rit. De chauffeur gebruikt alle banen die er zijn, duikt naar links, o jee rechts is meer plek, dan maar daar na toe en tegelijkertijd ook nog aan zijn navigatiesysteem klooien. De hotelkamer op de zesde verdieping is niet groot, maar netjes met inloopkast voor de koffers, koelkast en magnetron. We kijken uit op het gouden piramidedak van de New York Life Insurance Company, helaas door een vuil raam wat niet open mag.

We maken een eerste wandeling door de buurt en lopen zo’n 10 blokken naar het Chrysler Building, een art-deco gebouw uit 1928, tot aan de bouw van het Empire State Building het hoogste gebouw van NY met zijn 319 meter. Prachtig om te zien, de metalen spits van 56 meter(!) schittert in de zon. We nemen een kijkje bij en in het Grand Central Station, een mooi jugendstil gebouw uit 1913 (een kopstation met 44 perrons en 67 sporen!) en drinken aan de buitenbar (tafeltjes allemaal bezet) aan het Bryant Park. Onze eerste indruk is er een van zeer grote drukte, het gevaar van een stijve nek ligt op de loer en de weg vinden is er erg gemakkelijk met al die rechte blokken en genummerde straten.