Chicago - New Orleans - New York

de Smokies

Een koude, heldere nacht vandaag, temperatuur tot tegen het vriespunt. De camping ligt op ong. 800 m. dus dat helpt ook mee. Vandaag speciaal voor Pasemis een lekker eitje gebakken met bacon, goed begin van de dag! Het weer is zonnig, maar aangezien we de bergen ingaan zal het wel fris blijven, dus de fleece klaargelegd. Eerst het ‘visitor center’ van Great Smoky Mountains N.P. bezocht voor een kaart en info. Daarna door een openluchtmuseumpje gewandeld, een originele farm van midden 1800 uit de regio, hierheen gebracht rond 1950. Grappig trouwens om te zien dat op de borden hier alles tweetalig is: Engels en Cherokee (hadden Indianen eigenlijk wel een schrijftaal?). Verderop staat nog een oude watermolen uit 1886 voor het malen van graan en maïs, aangedreven door een gietijzeren turbine. Gesloten helaas! Op een picknickplaats zetten we koffie en lekker in het zonnetje gezeten luisteren we naar de vogeltjes. De variëteit van vogels is in dit land overweldigend en dan die kleuren, werkelijk een lust om naar te kijken. We hebben geen idee hoe ze allemaal heten, maar mooi zijn ze!

Vlak voor de pas een weg naar Clingmans Dome, een uitkijktoren op het hoogste punt van het park, net iets meer dan 2000 m. Tot onze verbazing komen we ongeveer een halve mijl voor de parkeerplaats in een file! Allemaal op zoek naar een parkeerplaats, wat een drukte. Pasen en ook nog Spring Break hier, we hadden het kunnen weten. Een Amerikaan is zo vriendelijk om op onze ruit te tikken en ons naar zijn auto met aanhangertje te leiden, zodat we redelijk vlot toch nog een parkeerplek hebben. Wat zijn ze toch aardig, die Yanks! Overigens is de gemiddelde parkeerplaats in dit land net lang genoeg om er onze camper (7 meter) op kwijt te kunnen! De wandeling naar het uitkijkpunt met 360 graden uitzicht is ruim 800 m lang en behoorlijk steil. Veel bankjes, waar mensen van jong tot oud zitten te puffen, de meeste natuurlijk niet al te slank. Nou, deze 2 oudjes gaan gewoon in 1 ruk naar boven hoor. Op de uitkijktoren zie je waar de Smokies hun naam aan te danken hebben, het is vrij heiig (en dat is het hier bijna altijd) en dat komt het uitzicht niet ten goede helaas. Er staat een koude wind, de fleece komt hier goed van pas.

Hierna toeren we rustig naar beneden (de temperatuur wordt al snel weer aangenaam) naar de noordelijke uitgang van het park bij het plaatsje Gatlinburg. We moeten er dwars doorheen, de hoofdstraat van 1 mijl lang lijkt wel Valkenburg! Bom- en bomvol souvenirwinkeltjes, eettentjes en blije dagjesmensen. We slagen erin niemand te raken en rijden nog een uurtje richting noordoost. (Onderweg nog getankt voor $ 0,55 per liter, en de gewone benzine is nog eens 4 dollarcent per liter goedkoper!) We strijken neer op een camping voor het gebruikelijk drankje en de bbq. Niet al te ver van de geboorteplaats van Dolly met de grote longen ("It takes an awful lot of money to look this cheap"). Leuk dagje vandaag.

"It takes an awful lot of money to look this cheap"

Reinier

Pracht verhaal