Chicago - New Orleans - New York

Crossroads Blues en Riley B. King

I went to the crossroad, fell down on my knees
I went to the crossroad, fell down on my knees
Asked the Lord above, "Have mercy, now save poor Bob, if you please"

Yeo, standin' at the crossroad, tried to flag a ride
Ooo, eee, I tried to flag a ride
Didn't nobody seem to know me, babe, everybody pass me by

Dit zong Robert Johnson in 1936, volgens de legende verkocht hij zijn ziel aan de duivel in ruil voor muzikaal talent, met het bekende gevolg. 28 liedjes en 2 jaar later kwam de duivel hem al halen.

Nu sta ik er, op die befaamde crossroads van Hwy 61 en Hwy 49, maar er is geen duivel te zien en dus kan ik nog steeds geen noot gitaar spelen. Clarksdale zelf is drie keer niks, al zijn er in de weekends veel blues optredens, maar ze hadden er prima koffie met crunchy cookies. Het stadje zit er nogal vervallen uit en de spoorwegviaducten waren allemaal te laag voor de camper, zodat we nog om moesten rijden om er te komen. Je merkt dat je op de Mississippi Blues Trail zit, veel bordjes die wijzen naar zg Blues Markers(in totaal zo’n 190 stuks). Meestal plekken waar iemand gewoond heeft of geboren is of de eerste keer heeft opgetreden. Hier beginnen ook de eindeloze katoenvelden, nu nog kaal want de plantjes moeten nog gaan groeien. Ook veel watertjes met bomen er middenin, de wortels net boven het wateroppervlak. Bij de, inmiddels vergane glorie, Hopson Plantation stond nog een veldje met de katoen er nog aan, dit waarschijnlijk speciaal voor de blues-toeristen. Op deze plantage werd ooit de katoen voor het eerst volledig mechanisch geplant, geoogst en ingepakt in balen. Veel vliegtuigjes hier die over de akkers vliegen en ze besproeien. Over een kaarsrechte weg doorgereden naar Indianola, waar het BB King en Delta Blues museum staat. Een erg leuk en informatief museum, niet alleen over Riley zelf maar ook over het ontstaan van de Delta Blues en de vertakkingen ervan. Toiny vond vooral de video’s leuk, ik ben een echte informatiefreak en had er nog wel een tijdje door kunnen brengen met lezen en kijken. We wisten wel al redelijk wat van BB King af door de bijzonder leuke documentaire ‘the Life of Riley’.

Daarna werd het tijd om een campground op te zoeken en dat werd er weer in in het bos: Leroy Percy State Park bij Hollandale.