Chicago - New Orleans - New York

Graceland

Gisteravond met de shuttle naar de stad. Eerst maar naar de Mississippi oever, wat een rivier. Normaal in Memphis 1 mijl breed, maar nu nog in de winterbedding van bijna 2 mijl! Beale Street was een tegenvaller, veel lawaai op straat waarbij de muziek van allerlei kanten kwam en een grote brei werd (ligt misschien ook wel wat aan onze wat minder jonge oren). Bijna alle eettenten hadden live muziek, alleen de BB King Bluesclub vroeg entree. We hebben gegeten in een tent waar een muzikant heerlijk zat te tokkelen op zijn Dobro gitaar en veel klassieke bluesnummers ten gehore bracht. Prima manier om uit eten te gaan. Bij het op tafel zetten van onze maaltijd mikte de serveerster nog even mijn reeds voor ¾ lege bierbeker om, dus kreeg ik netjes een hele nieuwe. Het bijzondere van Beale Street is dat er met drank op straat gelopen mag worden, wel alleen in plastic bekers van maatje small (0.3 l) tot formaat emmer (2 gallon!), iets wat volgens mij nergens ander in de VS kan/mag. Nog even rondgekeken maar de meeste muziek sprak ons niet erg aan, dus terug naar de shuttle bus.

Vandaag wel even ander weer! Regenbuien en maar zo’n 12 graden. Dus lekker uitgeslapen en op ons gemak ontbeten. Begin van de middag naar de Graceland kermis (5 minuten lopen van de camping). Kaartjes gekocht voor de Platinum + Airplanes tour, $ 40 pp (seniorenprijs natuurlijk). Je krijgt er wel wat voor. Na 20 minuten in de rij te hebben gestaan in een shuttlebus gestapt met zo’n 20 anderen en naar de overkant van de weg het landgoed opgereden (speciaal verkeerslicht daar voor het shuttle verkeer). Voor het huis uitgestapt en allemaal met een Ipad en koptelefoon naar binnen. De audiovisuele tour was zelfs in het Nederlands! De bovenverdieping is niet open, maar beneden en in de basement is het al gek genoeg. Alles in huis is over de top, over smaak valt niet te twisten dus daar heb ik het verder maar niet over. Alleen al 14 televisies, een geweldige mengelmoes van stijlen lijkt het wel en natuurlijk veel echt jaren zeventig. Via de Ipad veel info over zijn leven en zijn carrière maar geen woord over zijn ontzettend ongezonde levensstijl (veel eten en veel, heel veel pillen, uppers en downers) en doodsoorzaak. Buiten nog de ranch bewonderd en natuurlijk het graf. Hij ligt er tussen zijn ouders en oma. Daarna nog een presentatie over alles wat ze verzameld hebben (alleen al 35000 foto’s!), een museumpje met allerlei kledingstukken, zijn autoverzameling en natuurlijk zijn 2 vliegtuigen (met oa goud belegde veiligheidsgordels). Al met al dik 3 uur bezig gehouden, en nee ik ben geen Elvis fan (nooit geweest al vind ik zijn eerste platen toch wel leuk) en ja het is natuurlijk ontzettend toeristisch maar het was toch ook erg leuk om een keer mee te maken. Je krijgt toch een goed idee in welke bizarre leefomgeving Elvis verbleef en wat hij blijkbaar leuk vond. Verbazingwekkend goed georganiseerd met veel, heel veel personeel dat allemaal even vriendelijk is